Wat zegt de wetenschap over de marathonrevolutie

Wat zegt de wetenschap over de marathonrevolutie

Wat zegt de wetenschap over de marathonrevolutie!

Veel mensen vragen zich af. Hoe kan je met een maximum aan 14 kilometer als langste trainingsafstand een marathon volbrengen? Dat ga je toch nooit halen! Dat kan nooit goed voor je zijn en heb je dan niet heel veel verval in je laatste kilometers?

Maarten Fornerod is onderzoeker, hij loopt marathons en na de marathon van Rotterdam is hij nogal nieuwsgierig naar de lopers die niet meer dan 14 kilometer trainden. Normaal trainen mensen in aanloop naar de marathon ook lange duurlopen, tot wel meer dan 30 kilometer. Trainster Stans van der Poel heeft echter een schema waarmee je niet meer traint dan 14 kilometer. De marathonrevolutie!

Fornerod vergeleek 100 lopers die trainden met het schema van Van der Poel (14K-lopers) met 12.811 finishers van de marathon.

De onderzoeksvraag van Fornerod:

Wat gebeurt er ná 14 kilometer met de 14K-lopers vergeleken met ‘gewone’ lopers?

 

Stans van der Poel verwacht dat 14K lopers een minder groot verval hebben, omdat ze beter voorbereid (trainen op marathonhartslag) en beter uitgerust zijn. Fornerod verwacht helemaal niets, hij kijkt alleen naar de cijfers. En de cijfers geven Van der Poel gelijk.

 

De rode lijn is het verval van de 14K lopers vergeleken met de ‘gewone’ lopers. Het is opvallend: mensen die minder kilometers trainden hebben een minder verval en lopen gemiddeld wat sneller.

Daarbij tekent Fornerod het volgende aan:

  • 14K lopers zijn geen dwarsdoorsnede van de Rotterdam marathonloper.
    • Vrouwen oververtegenwoordigd
      • 37% van de 14K lopers; 22% van alle lopers
    • Mannen < 35 jaar sterk ondervertegenwoordigd
      • 4% van de 14K lopers; 22% van alle lopers
  • Mogelijk nog andere bijzonderheden
    • 1e keer? Vreemde vogels? Of juist niet?

De vraag is nu natuurlijk waarom 14K lopers sneller zijn en een minder verval hebben dan de 12.811 finishers. Zijn ‘gewone’ lopers moe als ze aan de start staan, of zitten er veel lopers tussen die zich überhaupt niet goed hebben voorbereid. Dat laten de cijfers natuurlijk niet zien.

Wat de cijfers wel laten zien, is dat het verval bij ervaren marathonlopers gek genoeg niet veel beter is.

Fornerod vergeleek de 14K-lopers ook met ervaren lopers: de ‘super masters’ die al meer dan 8 keer een marathon liepen. De gele lijn hieronder laat zien dat die in opbouw niet veel beter zijn dan de gemiddelde lopers:

 

Gekozen methode.

Hoe is Fornerod tot deze uitslagen gekomen?

Hij vergelijkt 14K en niet-14K lopers met eenzelfde doorkomsttijd op 15K

  • Selecteer random 24 sets van 480 tot 1000 niet-14K lopers met eenzelfde doorkomstverdeling op meetpunt 15K als de 14K lopers groep. Grootte van sets afhankelijk van grootte van de groep: vrouwen, mannen of alle
  • Analyseer en visualiseer de gemiddelde snelheden, doorkomsttijden op de verschillende meetpunten en de significantie van verschillen tussen 14K lopers en de gemiddelden van de controle sets.

Resultaten.

  • Vergeleken met andere lopers met eenzelfde 15K doorkomsttijd hebben 14K lopers minder verval in de tweede helft van de marathon
  • Dit geldt voor alle lopers, maar ook voor mannen en vrouwen afzonderlijk
  • De finishtijden van de 14K lopers zijn dan ook sneller dan andere lopers met eenzelfde 15K doorkomsttijd
  • 14K lopers hebben ook minder verval en een snellere finishtijd dan #MR “Super Masters”
    • Ervaren marathonlopers met meer dan 9 MR’s achter hun naam

Uitvallers

Fornerod heeft gewerkt met 100 Finishers in de 14K-groep. Er was echter een groep van 103 lopers die meededen. 3% van de lopers heeft het niet gehaald. Dat is een stuk minder dan de 8,1% uitvallers van de 13.943 lopers die gestart zijn in Rotterdam.

De uitslagen van deze onderzoeken moedigen aan om méér onderzoek te doen en dan honderd 14K lopers te vergelijken met 100 lopers die een regulier schema doen.

Geïnteresseerd geraakt of wilt u gewoon meer informatie. Neem gerust contact op met iMove en/of laat een berichtje achter. iMove kan u helpen met het bepalen van uw marathonhartslag middels de EnergyControl Methode. Of wilt u meer begeleiding tijdens uw voorbereiding, dan biedt iMove de AT-Coach app en worden alle trainingen en rustmetingen voorzien van feedback en online begeleiding.

Eigenaar iMove, fysiotherapeut, dry needling therapeut, EC-Coach, FMS specialist Interesses: sporten, menselijk lichaam, ademhaling, hardlopen, lezen, bewegen, ondernemen, voetbal, mensen. Favoriete uitspraak: “Je gaat het pas zien, als je het doorhebt” (Johan Cruijff)

Getagd met , , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*